De "Risico" in detail



Doorsnede




Voorpiek



Hier ligt zo'n 25m ankerketting opgeslagen. Dit compartiment, met een waterdicht schot, is bereikbaar via een luik in het dek, vlak voor de ankerlier.

Ankerlier



Voorroef



Via een trap in het stuurhuis komen we in de voorroef.
Hier staan een (slaap)bank, een tafeltje en een keukenblok. Het keukenblok heeft een ingebouwd drie-pits gastoestel, een spoelbak en een stuk of acht laden voor het opbergen van keukenspullen en proviand.
Een schijnlicht ("koekoek"), twee dek-glazen en twee patrijspoorten zorgen voor daglicht.

- - - - - - - - -

De voorroef was meestal het exclusieve domein van de schipper. In de punt zat een bedstee met deurtjes. Verder stond er een bureau, een kast, een stoel en een kachel. De bedstee is in de loop der jaren verdwenen. Het gat voor de kachelpijp zit er nog.

Rond 1950 heeft er korte tijd een gezin met 4 kinderen gewoond. De schipper en zijn vrouw sliepen in de bedstee. Er was een bedje getimmerd voor de kleinste overdwars aan het voeteneind. De resterende 3 kinderen sliepen in de achterroef.


Voorroef Keukenblok Voorroef


Stuurhuis



Behalve het stuurwiel vind je hier het schakel-paneel voor de navigatie-verlichting en de bediening van de motor. Verder nog de diepte-meter, marifoon en GPS. Van hieruit worden ook de luchthoorn en de schijnwerper bediend.

- - - - - - - - -

Het stuurwiel bedient via een stelsel van kettingen en stangen het roer-kwadrant met het roer. De roerstand-aanwijzer op de stuurstand speelt een belangrijke rol bij het manoeuvreren.


Stuurhuis Stuurhuis


Machinekamer



Zoals te verwachten is dit de grootste ruimte in een sleepboot. Hier staan de hoofdmotor, de motor-generator, 2 brandstoftanks (totaal 2000 ltr.)en een drinkwatertank van 300 ltr.
Verder vind je hier de start-accu's, de schakelkast voor de 24V en de scheidingstrafo voor 230V walstroom Een diesel-olie kachel verwarmt via een CV-systeem het hele schip.

- - - - - - - - -

De machinekamer is extra ruim dankzij het stoom-verleden. Toen stonden hier de stoomketel, de stoommachine en er waren aan BB en SB kolenbunkers. "Moderne" dieselmotoren nemen beduidend minder plaats in.

De machinekamerkap zit met veel bouten en moeren vast aan het schip en kan in zijn geheel met schoorsteen en al worden verwijderd. Handig bij vervanging of revisie van de motor.


Machinekamer1 Machinekamer2 Machinekamer3


Achterroef



Hier wordt op zijn tijd heerlijk geslapen. Het bed is ongeveer 2m40 bij 1m50. Tussen de palen van de beting, die door het dek steken, zit een wasbak.
Ook is er een toilet. In principe is dit een toilet met buitenboord afvoer, maar met behulp van een inzetstuk kan het ook worden gebruikt als droog-toilet. (Systeem "Cactus").

- - - - - - - - -

Dit werd vroeger ook wel het "volks-logies" genoemd. Hier sliepen de machinist, stoker of matroos.

Op een van de foto's is nog de lenspomp te zien. Deze werd gebruikt om water en olie-resten uit de "bilge" overboord te pompen. (!)



Achterroef1 Achterroef2
Achterroef3 Toilet



Achterpiek



Dit compartiment met waterdicht schot wordt gebruikt voor het opbergen van allerlei spullen, zoals touw, ketting, verf enz. en is bereikbaar via een luik in het dek.



Beting



Dit is de de naam van de inrichting waaraan de sleeptros wordt vastgemaakt. De tros kan op de palen worden belegd of met een lus aan de sleephaak worden bevestigd.

Sleephaak

Door een speciale constructie kan deze haak met een ruk aan een lijn vanuit de stuurhut geopend worden waardoor de tros losschiet. Nadat er vroeger nogal eens een sleepboot omgetrokken werd doordat een strak gespannen sleeptros niet snel genoeg kon worden losgegooid, werd deze patent-sleephaak verplicht.



Verlichting



Sleepboten hebben een aangepaste navigatieverlichting:

Behalve het normale toplicht ("stoomlicht") zitten er nog een 2e en 3e toplicht aan de mast. Het 2e licht wordt gebruikt als er 's nachts gesleept wordt en het 3e licht geeft aan dat er nog minstens een tweede sleepboot meewerkt. ("In samenspan"). Het gesleepte object toont een rondschijnend wit licht in de mast en een heklicht.

Overdag hijst de sleepboot een gele cylinder met boven een wit-zwarte en onder een zwart-witte band. (Vroeger was dat een rode vlag met een wit blok in het midden). Het gesleepte object toont overdag een gele bal in de mast.

Onder het heklicht aan de pijp zit nog een 2e heklicht. ("Sleeplicht") Dit wordt gebruikt tijdens het slepen van een schip en verspreidt een geel licht om te voorkomen dat de roerganger van de sleep wordt verblind.

De "Risico" voert de lichten van een "groot" schip (>20 m) ondanks haar bescheiden afmeting. Bij het slepen van grote schepen wordt de sleper n.l. automatisch een "groot" schip.

Op het dak van de stuurhut zien we nog een rondschijnend geel "fluit-licht". Dit gaat branden zodra er aan de luchtfluit wordt getrokken. Andere schepen kunnen dan zien wie het fluitsignaal geeft.

Navlichten